szkolajezykow.waw.pl

Twój portal z pasją

Dodaj warzywa do swojej diety
Blog

Dodaj warzywa do swojej diety

Nie samym mięsem człowiek żyje. Dlaczego tak często wspominamy o konieczności jedzenia warzyw i owoców? Dlatego, że zawierają one niezliczone ilości substancji pomagających nam zachować dobre zdrowie, chroniących przed wieloma chorobami oraz pozytywnie wpływających na mechanizmy zachodzące w organizmie przed, po i w trakcie treningów. Jedną z nich jest kwercetyna, ostatnio bardzo popularna w środowisku sportowców.

Kwercetyna jest substancją przeciwutleniającą pochodzenia roślinnego. Zaliczana jest do grupy flawonoidów, które po wielu latach badań wykazały znaczący wpływ na zmniejszenie zachorowalności na raka. Jej działanie przeciwutleniające chroni komórki przed nadmierną aktywnością wolnych rodników, czyli produktu ubocznego przemiany materii. Ponad to, kwercetyna zmniejsza ciśnienie krwi i poprawia jej przepływ w naczyniach, to samo czyni białko serwatkowe. Z tego względu cieszy się ona dużym zainteresowaniem sportowców.

Osobom trenującym i uprawiającym sport szczególnie zależy na dostarczeniu jak największej ilości substancji odżywczych do tkanek. Kwercetyna, dzięki swojemu pozytywnemu wpływowi na układ sercowo-naczyniowy, umożliwia zwiększenie ilości dostarczanych substancji. Dodatkowo, badania wykazały, że substancja ta aktywuje enzymy odpowiedzialne za spalanie tkani tłuszczowej w organizmie oraz hamuje jego magazynowanie. Jest ona więc cenna nie tylko dla sportowców, osób ćwiczących, ale również dla osób na diecie redukcyjnej.

Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Południowej Karoliny wykazały, iż suplementacja kwercetyną powoduje naturalne zwiększenie wytrzymałości oraz zdolności pochłaniania tlenu. Z grupy 12 osób, na której przeprowadzono badania, połowa dwa razy dziennie przyjmowała 500 mg tej substancji, a pozostali przyjmowali placebo. Wyniki badań wykazały, iż po siedmiu dniach osoby przyjmujące kwercetynę wykazały o 13,2 % większą wytrzymałość oraz 3,9% większą zdolność pochłaniania tlenu, w porównaniu do czasu przed suplementacją. Okazało się więc, że suplementacja kwercetyną spowodowała takie same pozytywne skutki dla organizmu jak regularne treningi, szczególnie w kwestii wytrzymałości. Ponad to, suplementacja tą substancją znacząco wpływa na wytrzymałość również podczas treningów, dzięki temu nasze mięśnie są w stanie wykonać cięższą pracę. To wszystko dzięki działaniu przyczyniającemu się do zwiększenia liczby energetycznych centrów komórek mózgu oraz mięśni.

Kwercetynę znajdziemy w produktach żywnościowych. Jest to dość popularna i łatwo dostępna substancja, gdyż znajduje się ona o większość owoców i warzyw. Najwięcej jest jej jednak w czosnku, jabłkach, truskawkach, jagodach, wiśniach, pomidorach, czerwonych winogronach (czerwone wino zawiera bardzo duże stężenie tej substancji) oraz w skórce czerwonej cebuli. Poziom kwercetyny w organizmie można podnieść spożywając odpowiednio dużą ilość warzyw i owoców. Dodatkowo można sięgnąć po suplementację w postaci kapsułek, tabletek czy proszku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *